torsdag 5. mai 2011

It has begun! Demontering!

Fikk benyttet et par-tre timer i kveld til å starte demontering av løst og fast, som forberedelse til sparkling, glassing, pussing, pussing, pussing, pussing og maling.

Noen av mutterene var plassert så kinkig til innvendig, at de krevde spesialverktøy. Noe jeg ikke hadde, og dermed måtte kompensere med et arsenal av fastnøkler, skiftenøkler, 10-leddede fingre og mye bannskap. Fikk løs fandenskapet til slutt.

Er stadig fasinert over at det er benyttet både skruer og muttere flere steder som ikke er rustfrie. Ikke at rust skremmer meg, med tanke på min erfaring med italienske biler, men jeg fant et par logiske brister. Rustfrie skruer med muttere som definitivt ikke er rustfrie?

Her er noen bilder fra kveldens økt:

Pushpit har før min tid fått seg en smell. Dette festet var noe slarkete.



Jeg har en sterk mistanke til hvorfor det var "litt" slarkat!



Nedi her er det mildt sagt behov for en skikkelig runde med noen alvorlige løsemidler og en runde med maling. Her har det stort sett bare bodd en bensintank i alle år. Jeg tenkte å snekre et par plater på hver side til oppbevaring av dregg/anker.



Fant også ut at nedre feste for ror definitivt trenger en "Extreme Makeover". Her er det antakelig nødreparert på tur. Og det har for såvidt holdt tett og funka, men her må man til med powertools og epoxy for at det skal bli ship shape igjen (phun intended!).



Rompa bar! Her er ror tatt av. Motorfeste er fjernet, en fordammt plundrete jobb alene, samt badestige og annet småræl.



Og med nyinnkjøpt stasjonsvogn, fikk jeg jammen plass til ror, pushpit, verktøykasser og masse annet stæsch. Ror skal få litt TLC heme i garasjen.



Neste runde blir å starte demontering av vinsjer, teaklister og annet (mye) småtteri på dekk. Krysser fingre og tær for at også mai blir "mot normalt" varm, slik at vi kan starte arbeidet med epoxy så tidlig som mulig.

Until then, ta ta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar