mandag 25. april 2011

Vise GPS-logg i Google Earth/Maps


Det hender jo at man ønsker å dele en reiserute eller fler med andre.

En veldig enkel måte å gjøre dette på, er å benytte Googles tjenester kombinert med eksport av sporlogg fra GPSen.

Jeg har laget en enkel oppskrift på dette, men regner meg at det finnes andre og kanskje enklere måter å gjøre dette på. Tips gjerne i kommentarfelt!

Selv har jeg en Garmin 76CS Plus (håndholdt), og oppskriften min baserer seg på dette, selv om dette naturligvis er mulig også med andre produsenter.

Først og fremst importerer jeg sporlogg fra GPS-enhet til Garmin MapSource på PC/Mac. Merk så den "Activity log" eller fler du ønsker å eksportere, lagre så i .gpx format, som er et standardformat for utveksling av GPS-info mellom fabrikanter.

Gå så til http://www.gpsvisualizer.com/.

Her laster man opp .gpx-fil og konverterer den til filformat Google kan lese, .kml eller .kmz.

Sistnevnte filer kan så importeres enten direkte i applikasjonen Google Earth, eller man kan opprette et kart på Google Maps og importere filene direkte der.

URL for min test i Google Maps kan man se her.

Man kan slette og legge til logger i sistnevnte eksempel, og dette kan for eksempel benyttes til å oppdatere rute underveis på en lengre tur slik at de hjemme kan følge med reisen.

Selv demonstrerte jeg dette enkelt over stuebordet i går med en iPad og Google Earth. Artig å kunne zoome inn på områder og steder man har vært. I forkant hadde jeg da åpnet .kml-fil i Google Earth på en Mac, og redigert og lagret informasjon der først.

Dette har kanskje en litt begrenset nytteverdig for oss som stort sett drar på korte turer, men det er artig, og det er viktig det også ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar