mandag 13. juni 2011

Grey is the new white!

Da er alt over vant grunnet med Jotun Antipest Primer, samt at det meste nå også er våtslipt.

Synes båt ble tøff i grå. Helgrå med orange vannlinje hadde vært stilig! Og naturligvis ufatterlig harry, samt at jeg bare kunne glemt å få solgt den igjen. En seilbåt (plast) skal ha hvit som basisfarge. :-)

Det gikk med noen timer på å få av de gamle siderutene, eller få de av gikk med litt møye, fjerning av gammel Sika og silikon derimot tok mye arbeid, masse klin og en liter Aceton før det var malbart.

Måtte også skjære/skrape av den røde Piraya-logoen på hver side. Den skal naturligvis erstattes med nye nå båt er malt.

Kviet meg lenge for å fjerne pullpit, da forstag sitter fast i denne. Men, innså at jeg ikke kom til å få malt eller gjort ting skikkelig uten å gjøre det, så skjøte til forseil ble sikret i et tre foran båten, og når forstag ble løsnet, fikk jeg sikret det til samme tre. Dermed fikk jeg god tilgang til skader i festepunkter for pullpit. Der er det spikket vekk og støpt opp på nytt, for så å borre nye hull for innfesting. Ble ikke helt perfekt, men, bedre enn det var.

Ellers ble det en noe herkete jobb å jobbe med Jotun Antipest. For det første røytet de rullene som det heller mindre kompetente mennesket på Baushaus anbefalte meg å kjøpe til formålet, samt at dritten herdet vesentlig fortere enn forventet. Men, ikke noe litt plukking av "dotter" og en runde med våtslipepapir ikke kan fikse. Dog må jeg jobbe en del med de områdene der det er "ruglete" grunning.

Til grunning av skrog blir det å teste skumruller. Litt spent på om de tåler 2-komp maling.

Topcoat på dekk blir definitivt lagt med skumrull. Her skal også mesteparten av dekk males med antisklimaling i etterkant.

Noen bilder fra helgens økt:

Endelig litt synlig fremgang.


Før våtsliping. Tøft!


Etter våtsliping. Ikke så veldig synlig forskjell, men veldig følbar. Nå er det glatt og fint. ,men fortsatt god heft for Topcoat.


Siste rest med grunning hold til halvparten av babord side. Fikk tatt baug, og er veldig fornøyd med resultatet der. Har også tatt på "pysjen", ettersom det blir noen dager til jeg får jobbet videre med skuta nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar