mandag 25. april 2011

Anbefalt lektyre


Vel, som IT-mann kan jeg ikke skryte på meg for mye erfaring med det håndtverket det er å ta på seg et oppussingprosjekt som det jeg har gjort med Pirayaen.

I tillegg til mange timer på Google, og ikke minst det norske forumet Baatplassen.no, så har jeg også anskaffet selve "bibelen" for den glade amatør som ønsker å fikse opp en båt selv innenfor nøkterne økomoniske rammer. "This Old Boat", en forholdsvis stor murstein på 600 sider.

Forfatteren Don Casey har gjennom årene gitt ut en rekke bøker som omhandler vedlikehold og oppussing av gamle båter. Den meste populære er "This Old Boat", og denne er det fortsatt mulig å få tak i brukt på bla. Amazon.com.

For å oppsummere kjernen av denne boken i et sitat fra den: "Sailboat restoration on a shoe string budget". Og for meg er det spot on!

Boken går grundig igjennom hvordan man kan gjøre det aller meste på en båt selv, og det er også et perspektiv på at, ja, for best resultat ved lakkering av skrog, så bør båt overlates til profesjonelle sprøytelakkerere, men det er dyrt! Så her har du en fremgangsmåte som gjør at du oppnår tilnærmet like bra resultat selv til en brøkdel av prisen. Humor benyttes også flittig i veiledningene, noe som gjør det til en fornøyelig lesning.

Og som det meste ellers her i livet, det man mangler i penger må man kompensere for i timer. Så er definitivt tilfelle ved oppussing av båt.

Så, denne boken anbefales sterkt til alle som ikke har fabrikksnye båter, og som enten skal pusse opp en del, eller bygge om f.eks. interiør/eksteriør.

Link til Amazon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar