mandag 25. april 2011

Riving av skrogtrekk/skottbekledning

Skogtrekket i båten har definitivt sett bedre dager. Flere steder var den fikset med Gaffer-tape, og enkelte steder i båten, duftet det ikke akkurat frisk sjøluft eller sunt inneklima.

Trekk som var i båten var av typen uten lukkede celler, altså har man skumgummi som kan suge til seg og holde på fukt.

Vi startet med å skru løs og fjerne alt som ikke var glasset fast først:

Her et bilde før riving:


Det å rive av trekket i seg selv gikk forholdsvis greit, men det satt MYE skumgummi igjen. Her er resultatet etter 3 timer med skraping, og jeg kjente motivasjonen startet å svikte. Prøvde å bruke ymse kjemikalier for å løse opp belegget, uten at jeg egentlig synes det fungerte tilfredstillende. Ikke er jeg særlig begeistret over å bruke for mye løsemidler heller.


Påfølgende dag dro jeg rett til Jula og strenet målrettet mot power tools-avdelingen der. Og der fant jeg faktisk noe som så lovende et. En gummirondell med tenner til å montere på drill. Og det fungerte helt utmerket. Det jeg brukte 3 timer på med spatel dagen før, gikk unna på 10 minutter med denne.


På under en time hadde jeg fått "pisket vekk" det meste av skumgummi. Bruk vernebriller! Tok så på vernemaske og dynket noen "problemområder" med Aceton, og skrapet av de siste rester med limkladder og halvløs masse med ei skrape. Det som sitter igjen nå, sitter så godt at det uansett ikke vil løsne. Å få vekk absolutt alle limrester så jeg ikke noen poeng i, da det rett og slett krever for mye jobb, for mye løsemidler, og ikke vil ha all verdens betydning for sluttresultatet heller.


"Akterlugar" på babord side var en skikkelig #$#$%%&/% jobb. Her er det trangt. Det var også et par steder med antydning til fuktskader, og det var klattet med lim. Vanskelig å komme til med drillen. Armene dovner bort hyppig, og med vernebriller og vernemaske var det vanskelig å se hva man egentlig drev på med der inne. Men, fikk løs det aller meste. Nå mangler det bare å gå over med litt Aceton for å "rense" overflaten, samt pusse/skrape litt til.


Alt treverk innvendig i båten skal også få seg en runde med sandpapir og olje, men foreløpig settes ytterligere fiksing av interiør på vent, til jeg har fått gjort de utbedringer jeg ønsker å gjøre i forhold til vinduer, luker og dekk. Dette kan bety at det kan komme vann inn i båt mens det arbeidet pågår, og det er helt ok nå så lenge den er "ribbet" innvendig.


Neste fase av prosjektet blir nå å demontere alt som demonteres kan utvendig. Mast forblir på båten. Det er skader enkelte steder som må støpes opp igjen. Mye hakk og sår som må sparkles og pusses.

Så, jeg regner med at jeg har mer enn nok å fylle tiden med, frem til det blir stabile nok varmegrader i luften til at jeg kan tenkte på å male båt utvendig.

Må også pønske ut en lur rigging av presenninger for å skjerme båt for vær og vind.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar