søndag 24. april 2011

Om Piraya 21


Båten er tegnet og konstruert av Carl Beyer, en kjent person i svenske båtkretser. De ble produsert i Sverige på 70-tallet, og min båt er antatt til å være en 1976-modell.

Som navnet tilsier, er båten på 21 fot, men selges likevel ofte som 23->24-foter. Avhenger av hvor man måler den ;-)

Noen tekniske tall fra svenske Båtguiden:

Fabrikat: Piraya
Produsert fra 1976 til 1980
Antall produsert: ca. 100 stk.

Lengde (v.l.): 6.10M (7.20M)
Bredde: 2.44M
Dybde: 1.25M
Vekt: 1300kg
Kjølvekt: 640kg
Lystall: 0.98
Draft: 1.25

Hovedseil: 11kvm
Genoa 16kvm
Spinnakker: 35kvm

I følge diskusjoner på ulike forum, var målet med denne båten å konkurrere med en annen svensk båtprodusent, nemlig Maxi. Noen sier at Pirayaen la seg nøyaktig 50,- kroner under tilsvarende Maxi, andre sier at den lå 500,- kroner over, og derfor tapte priskrigen. Jeg vet ikke, men det er gode historier ;-)

Med kun 100 båter produsert, så må man vel si at Maxi vant ganske solid.

I følge enkelte Piraya-eiere som har erfaring fra Maxi, så er Pirayaen en morsommere og mer stabil båt å seile enn Maxi.

Sistnevnte uttalelse kan vel like mye skyldes at det er en sjelden båt, som tenner entusiasme hos sine eiere ;-)

Båten er en solid bygget sandwich-konstruksjon, med soveplass til 3 voksne. Et lite pantry med vask, samt plass til et spritkjøkken er opp på plass. Cockpit er selvlensende og romslig for en så liten båt. Det hjelper at løygangen er festet på hyttetak og ikke nede i cockpit. Det er to lagringsrom i cockpit, et bak og et på styrbord side. Rom på babord side "forsvinner" til soveplass/lagringsplass innvendig.

Toalettfasiliteter mangler i sin helhet, noe som kanskje kan vekke reaksjoner hos de kvinnelige medlemmene i rederiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar