søndag 24. april 2011

En blogg om en liten seilbåt og dens eventyr

Vel, da har jeg eid båten i et år, og har startet prosjektet med å pusse den opp.

Har selv benyttet interwebben flittig både for å søke hjelp og få inspirasjon, så jeg tenkte det kanskje var på tide å gi litt tilbake ved å opprette en blogg for skuta i mitt eie også.

Starten:

Har alltid trivdes på sjøen, og ettersom vi nå de siste årene også har bodd en kort spasertur fra fjorden, kriblet det litt i sjøbeina. Motorbåt har jeg et forhold og erfaring med, men seilbåt har jeg aldri satt mine ben i tidligere. Så, for å finne ut om dette kunne være "greia mi", så meldte jeg meg på seilkurs arrangert av en kollega sommeren 2009.

Og det ga mersmak! Oh yes! Følelsen av å tukte, men respektere, naturkreftene så direkte som man gjør i en seilbåt, kombinert med den kanskje litt romantiske forestillingen om friheten man har i seilbåt var inspirerende.

På våren 2010 fikk jeg tips av samme kollega at en venn hadde en god nybegynnerbåt til salgs. Den lå på vann i Strømstad, så jeg tok en tur for å ta en titt.

Ikke akkurat en blomst. En del Gaffer-tape både utvendig og innvendig. Sparklet litt her og der, men ellers hel og fin. Rigg og tauverk var helt ok, planløsning i båten var fornuftig, og det fulgte med en påhengsmotor av nyere dato. Ble slett ikke skremt av tilstanden på båten i forhold til prisantydning, og tok beslutningen der og da om å kjøpe min første seilbåt.

Kontrakt ble signert og penger overført. Selger av båten er en usedvanlig trivelig kar, og han tilbød seg også å hjelpe til med å seile båten opp fra Strømstad til Son, så fort isen hadde gått og jeg hadde fått ordnet meg plass.

Det ble en laaaang tur, grunnet minimalt med vind og litt motortrøbbel, men vi kom vel frem et stykke ut på natten. Likevel, for en fantastisk tur!

Sommeren 2010 ble det egentlig bare tatt noe enkelt vedlikehold, fokus var å bruke båten. Mye. Og det ble mange turer med båten i løpet av sommeren. Både med familien, samt minst like mange turer solo. Båten er lettseilt og trygg, selv når det er litt rufsete vær, og man lærer noe nytt hver gang man drar på tur.

Ved sesongslutt ble båten satt på land, og jeg oppdaget ingen ubehagelige overraskelser i det henseendet med tanke på at jeg kjøpte båten på vannet.

Vinteren har gått med til å planlegge hva man skal gjøre, innenfor et forholdsvis stramt budsjett. Og prosjektet med å heve standarden på båten utseendemessig startet for fullt nå i påsken med riving av skottbekledning. Mer om det i egen posting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar