lørdag 9. juli 2011

Rev i seilet, bier i bommen!

Vel, i går fant jeg ut at summingen jeg har hørt de siste dagene ikke skyldtes at jeg har vært eksponert for løsemidler over lengre tid nå. (Måtte tenke meg om, når jeg skulle ta på meg et sett Koss Porta Pro her om dagen riktig nok?)

Under presenning og i storseilfolden på bommen hadde noen "flittige bier" rukket å bygge et bol på størrelse med et eple. Selv om tanken om matauk på langtur var fristende, vurderte jeg ulempene som større enn fordelene, og kjippet det over bord. Det tok mange timer før mine stripete venner skjønte tegninga, men nå er de borte.

Fremdrift ellers går sin skeive gang. Siste strøk over ripa ble totalt ødelagt av en STOR regnskur, så det må slipes ned igjen. Er 1/4 ferdig med det. Skroget har nå fått sine to strøk med Jotun TopGloss to-komp., og jeg angrer allerede på at jeg ikke kjørte TopGloss også over ripa fra starten av. Den er grei å jobbe med, så lenge man ikke blander mer enn man får på innen kort tid, den flyter greit ut, og det viktigste av alt, den blir faktisk HARD. Jeg sliter fortsatt med enkelte utsatte steder i cockpit, der TopOne nå etter snart en uke faktisk ikke har herdet/sitter skikkelig. Så, pusses ned det må.

Går man tett innpå båt, ser man at det er "rullefinish" på skrog, men det kan jeg leve med nå. Det har blitt blankt og viktigst, ensfarget skrog igjen ;-)

Her, noen nye bilder:

Hadde en liten sortering av deler og greier jeg har demontert. Fant igjen det øvre rorfestet:


Etter litt småstell:


Fikk også montert pullpit igjen, noe som gjorde at jeg gjøv på oppgaven med å få på forstaget igjen. Det er ikke en jobb man gjør alene. Det er ikke en jobb man gjør uten vinsjer. Det vet jeg nå. Men, etter noen timer plunding, fant jeg en kombinasjon av å bruke 2x4" i mast og blåtau rigget etter taljeprinsippet, samt løsnet taljesystem på akterstag og brukte dette til å strekke forstag de siste innstendige 2cm som trengtes for å få festet den i pullpit.

Litt etter Reodor Felgen prinsippet:


Her _trodde_ jeg at jeg var ferdig over ripa:


Her har vi fått på TopGloss x 2, samt revet trebom og presenningsrigg:


Ny baug!:


Hekken:


Jeg har bevisst ikke malt lukene i cockpit ennå, da disse er en klar motivasjonsfaktor når ting går litt trått. Båt _så_ hvit ut før jeg startet. Men, som bildet viser, det var den ikke:


Planen var å få båt på vannet mot slutten av neste uke. Det skjærer seg, da han som "sperrer" meg inne, og som lovet å fjerne båt denne uken, gir fanden og har dratt på ferie. Dermed må jeg vente til etter neste helg. Irriterende, men da setter jeg ned tempoet litt ettersom jeg da har godt tid på det gjenstående arbeidet. Kanskje jeg til og med kan starte litt innvendig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar