torsdag 7. juli 2011

Man kan ikke mestre alt!

Og noe jeg åpenbart ikke mestrer, er å få den "#¤%¤% malingen til å flyte skikkelig ut uten "rullespor" eller "penselspor" på vertikale flater.

Har brukt mohair og skumrulle. Flott Jotun Etterstrykerpenseltil150kroner og skumpensel. Har tynnet maling langt opp mot de 20% som er akseptabelt for bruk på _trebåt_!

Det blir blankt, men.....det holder ikke. Det blir bare ikke bra nok for min del.

Så, testet med 1200 grit papir på et lite område i dag, samt gikk over et lite felt med flytende rubbing etterpå. Det blir nærmere det jeg ønsker av finish enn jeg greier med kost. Regner med at med litt rubbing og polering, så skal vi få det mer enn blankt nok, og ganske tett opp mot glossfaktor maling har. Sistnevnte hadde vel bare holdt seg første sesongen læll, vil jeg tro.

Dermed gikk det med 4 timer i dag på å slipe ned hele cockpit med 1200 (og litt 600) papir. Tar sidene i morgen.

Ellers så er skrog nå ferdig grunnet, pusset og vasket, så en dag med oppholdsvær for å få lagt første strøket med hvitt på skroget.

Ettersom jeg har slitt såpass med en-komponent TopOne, går jeg like godt for Jotuns to-komp TopGloss. Er egentlig ønskelig med en enda mer solid overflate på skrog. Så får vi se om vi får finish uten for store problemer med den.

Det står ikke på grunnarbeidet i form av pussing med fint papir, rens med Aceton, testmaling for å se hvordan den flyter ut osv. Det bare feiler så fort jeg beveger meg og skal rulle/pensle på skuta.

Bilder kommer i neste posting, når jeg har fått malt første runde på skrog.

Åsså må jeg ikke glemme å dra på et strøk eller to med antiskimaling på dekk og i cockpit, før montering av regnskogved kan gjøres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar