søndag 10. juli 2011

Sjå, eit vindauge!

Jupp, i dag fikk jeg endelig på vinduene.

Våtslipte først båten en runde med 400 grit, så samme runden en gang til med 1200 grit.

I områdene vinduene skal monteres rubbet jeg også ned med flytende rubbing (for hånd), samt brukte en Jotun "quickwax" slik at dette feltet også er litt beskyttet selv om det havner bak plexiglasset.

Resultatet ble faktisk ikke så ille, om jeg skal si det selv. Fra gjentatte katastrofer, ser det nå ut til at jeg får det opp mot det jeg ønsket også over fenderlisten. Tar en rubbadubbdubbrunde med maskin i løpet av uken, samt polerer opp etterpå.

Det eneste som ikke er topp, er at på de stedene båt "avviker" fra linjene sine, så er maling pusset for langt ned. Både til grunning enkelte steder, og litt til. Så, det må flekkes, pusses, rubbes og poleres senere. Er bare snakk om små områder. Formen til denne båten ble ikke skåret ut av roboter!

Kjenner at lysten til å slipe ned skrog og rubbe opp dette også kommer krypende, men det får vente til høsten/våren. Med resultatet sliping og rubbing har gitt på et mye dårligere utgangspunkt, så ser det ut til at skrog også skal kunne bli helt speilblankt med litt innsats.

Her er babord vindu på plass. Bruker transparent fuge/lime/tetningsmasse. Skal dra på en runde rundt vinduene til slutt for ekstra forseiling. Av det jeg leste av egenskaper på tuben, så trekker jeg den konklusjon at dette er samme guffa de bruker på vinduene til romferja. Og det er bra nok for Piraya´n :-)


Rubbet litt lenger bak på ene siden for å teste. Her er en closeup som viser resultat:


Og her er skuta i sin fulle prakt med glasa på:


Jotun påstår i sine produktbeskrivelser at to-komponent med fargekode 2000 og en-komponent med fargekode 400, er samme hvitfarge. I beg to differ! Noe bildet også viser. Men, det er jo ganske vanlig at skrog og topp har forskjellig farge/nyanse.

Det var litt kjipt å sette på igjen de gamle slitte rutene. Har forsøkt å piffe dem opp med litt sliping og rubbing, med de er "long gone" i forhold til krakilering osv. Samme går for den skjeve pullpiten jeg monterte her om dagen. Men, skulle jeg byttet både pullpit, vinduer og annet som som står på ønskelisten, så hadde oppussingsbudsjettet blitt meningsløst høyt på en 35 år gammel båt.

Så vi velger og kalle de litt skjeve og slitte detaljene som nå skrus på båten igjen for "sjarmerende" og rustikt. Kan jo ikke komme glidene med en båt som ikke ser ut som den er brukt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar