mandag 18. juli 2011

There she blows!

Det har vært en salig blanding av styrtregn og sol i dag, men for min del har taiming vært perfekt. Sto opp rundt 6. Så ferdig siste del av Matrix-trilogien jeg har mesket meg med de siste dagene, før jeg tøffet til marina med bilen full av maritime nødvendigheter og utstyr.

Fikk vasket og ryddet en del før jeg lempet inn madrasser, tau, dregg/anker, motor, kannifisert petroleum og annet rask jeg anså som nødvendig for den lange ferden til Søndre Brevik Marina. Jeg tror avstand knapt bikker en landbasert kilometer ;-)

Etter kjapp samtale med Petter, en usedvanlig trivelig kar som driver Kambo Marina, avtalte vi levitering av båt fra fastland til salt fludium ved hjelp av tunge maskiner og hydraulikk et par timer senere.

Dødtid ble benyttet til å fylle bil med ytterligere stæsj til båten (Ufattelig hvor mye det går an å stue vekk der), en snartur til Bauhaus for påfyll av RUSTFRIE skruer og annen rekvisita.

Tirpitz (Mercedesen min) ble så fortøyd på Søndre Brevik før kapteinen inntok lett springmarsj med stridssekk ladet med løygangsskinne/vogn, blokker, GPS og andre nødvendigheter som iPad i retning Kambo. Det var fint vær under marsj, men i det jeg entret Henrik åpnet slusene der opp seg. Ikkeno staselig vær å flytte båt på, seg jeg brukte tiden til å montere løygangsskinne og gjøre skuta klar for tokt. Været tatt i betrakning ikledde jeg meg "nesten" offshore bukse og jakke jeg har, og med den siste ukes dødsulykker frisk i minne, var seilvest på allerede på land, selv om det neppe blir dramatisk å dra på skjær i 4-5 knop. Sikkerhet først! Alltid!

Petter kom etter hvert med gaffelredskapen sin, og jeg sverger at jeg aldri igjen skal være med på å bivå denne typen forflytting igjen av egen båt. Blodpumpa fikk stresstestet seg ved et par anledninger, men med rutinerte karer som Petter ved roret, så kom Henrik på vannet uten en eneste ripe (i det nylakkerte skroget).

Så var det på tide å teste de 6 spinnville Tohatsu hestene igjen. Etter blandet erfaring med "vårservice" på påhengsmotor de senere år, valgte jeg å gjøre det selv denne gangen. Det eneste jeg ikke har hatt anledning til å teste i forkant, er om motor faktisk fyrer/funker. Men, det gjorde den, og jeg fikk en malende symfoni i fire takter hele veien hjem uten noen form for trøbbel. For å teste om det bare var flaks, gjennomførte jeg oppstartssekvens også i marina. It fønks bedre enn noen sinne.

Fikk puslet noen timer på Søndre med fiksing av løygangsvogn og annet. Nå er det på tide med noen illustrasjoner igjen.

Og, det er vel greit å kjøre noen før og etter sekvenser nå! :-)

Vi starter med siste bilde tatt før båten havnet på sjøen. Tatt fra styrbord for første gang:


Luke er nå tett. Her er et bilde "før":


Her er status i dag. Nå er den tett. Fortsatt ikke vakker, men jeg snudde glasset, så nå er den blank på utsiden:


Vinduene på siden var for så vidt tette før også. Men, estestisk?


Sika er flott, men Tec7 er like bra og transparent ser bedre ut:


Baugen var et kapittel for seg selv. Bilde lyver. Det var værre en det ser ut som:


Nå, i det minste i en farge! :-)


Cockpit. Den var ikke så gale fra før, men...


Noe lysere i gemyttet nå..


..resten


Første gang jeg så båten i Strømstad:


Ett år noen noen timer senere:


Etter mye søk på nett, og flere turer til Sjøboden, så hadde jeg fortsatt ikke annen løsning en å bestille en løygangsvogn som _kanskje_ passet, men ikke like bra til et sted mellom 650-1200,-.

Bilde av donorpasient (Ermat, France. Exists no more!):




Så da var det egentlig bare å ta på seg Reodor Felgen-hatten og gå til verks. Et par RUSTFRIE skruer, noen muttere, et par sjakler og blogger (med kulelager, må vite), så kom jeg frem til følgende løsning:


Funker! Minst like solid, og ikke minst, ryker noen av komponentene, så koster det tiere å fikse, ikke hundre/tusenlapper.

Måtte borre opp og skru vriknapper for bomtelt igjen også. Ser litt Arnardo ut, men det gjør det lunt og koselig i cockpit når man ligger på svai med en fiskestang:


Etter en nok en lang økt med båt, tok jeg til fornuften og dro hjem.

Og hva annet kan en gressenkemann gjøre enn å bruke middagsbordet til mekking? Det blir hvitt "look-a-like" skinn også på ryggstøtter. Litt "tyskgaydiskoklubbstuckintheeighties", men, lyst og lett å holde rent :-D


Oppdaget i dag at jeg stadig mangler en del RUSTFRIE skruer, så det blir en svipptur til Bauhaus i morgen så fort de åpner, før båt blir klargjort for jordomseiling solo.

Og med den noe lange postingen, så er det på med Erik Bye på Spotify og natta for min del.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar