søndag 17. juli 2011

Så fremt Neptun ikke har lagt meg for hat...

...er det siste dag på land i dag. Time vill schåvv!

Regnet øser ned, herlig seilvær, men nå er vel egentlig alt slags vær herlig seilvær.

Har nå fått stadfestet at båt er tett. Luke ble demontert, glass vippa ut og en uanstendig stor mengde Sika ble fjernet. Monterte sammen igjen med transparent lim/silicon. Er tett! Endelig!

Sidevinduer ser også ut til å holde tett, selv om vindu på styrbord side fikk ei "gløppe" i nedkant i går. Mulig varmen som gjør at ting tøyer og bøyer litt. For å fikse dette skikkelig må vindu av igjen, så det får bli etter årets sesong. Blir en grei jobb, ettersom guffa jeg bruker nå er transparent og greit å løse med Aceton.

Etter at smått og stort var montert ferdig i går, og bunnstoff lagt x 2, ble det plutselig store mengder ledig tid tilgjengelig. Startet derfor frisk med tapetsering innvendig.

Ja, jeg har lagt miljøstrie en gang i en leilighet med hjelp av en kompis som var erfaren med dette. Det gikk ganske greit. Tapetsering i båt er en annen dimensjon av vanskelighetsgrad. Ikke bare er det masse kurver, knekker og ting i veien, men skrogtrekk på 3mm legger seg bare ikke pent rundt kanter sånn uten videre.

Men, igjen får man bare chante på mantraet om at jeg gjør dette for å lære. Litt juks og fanteri forekommer, men det blir mye bedre enn det var.

Så noen bilder igjen.

Klart skip! (rekkevaier og rorkult er også montert nå!)


Holdt på å glemme badestigen. Viktig for sikkerheten!


Rubbet og polerte litt i cockpit i går også. Dette blir greit. Gjenstår noe arbeid med de to lukene, men det er småpussel jeg tar når jeg gidder.


Jaggu ble det blankt under bommen. Til venstre skimter dere fuglenes innsats for å sørge for at jeg ikke blir arbeidsledig. Skinne for løygangsvogn er levert Sjøboden i Son, så de kan se om de finner ei ny vogn til meg. Går ikke det, blir gammel fikset med rekvisita fra Biltema.


Jauda. Du blir litt av i ryggen etter å ha kravlet rundt her noen timer. Trekk legges etter "Kapp as we go-prinsippet".


I dag fikk jeg tatt andre siden også. Det er fiklete å komme til rundt skap og vinduer, men det gikk. Dårlig bilde, da det er en mørk og regntung dag i dag.


Dagens forbrukertips:

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å montere på rekkevaier igjen, men heller gå for tau, slik det var før. Men, tiden renner ut. Clas Olhsons såkalte rustfrie rekkevaier er like rustfri som en gammel Fiat. Både vaier og kauser rustet etter 4 uker på sjøen i fjor. Så, ikke løp og kjøp!

Så krysser jeg fingre og tær for at det ikke blir noe kødd med planlagt sjøsetting i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar